Valjasta Buzzaar verkosto ja tavoita enemmän asiakkaita

Valjasta Buzzaar verkosto ja tavoita enemmän asiakkaita

“Internet pitäisi räjäyttää” toteaa autokauppias Timo Tuomi jo legendaariseksi käyneessä lehtijutussa. Vaikka moni meistä digimarkkinoinnin ammattilaisista tälle jutulle nauraakin, niin viestissä on vinha perä. Internet on muuttanut kuluttajakäyttäytymistä nopeammin kuin mikään aikaisempi kaupan murros, kuten vaikkapa kauppakeskukset. Yhä useampi ostospäätös tehdään verkossa ja verkkokaupat pystyvät useasti tarjoamaan paremman valikoiman ja edullisemmin kuin kivijalkakaupat. Moni toimiala, kuten matkatoimistot, on jo siirtynyt kivijalasta täysin verkkoon ja tulevaisuudessa näin käy yhä useammin. Verkossa taas isot jyräävät pienet, joten tämän muutoksen suurimpia kärsijöitä ovat juuri pienet toimijat, jotka eivät pysty kilpailemaan isoilla markkinointibudjeteilla tai -resursseilla. Buzzaar pyrkii kääntämään tätä asetelmaa edes hieman toiseen suuntaan valjastamalla pienemmät yritykset yhteen.

 

Enemmän näkyvyyttä yhdessä

Edellisessä artikkelisarjan osassa kerroin, kuinka yritys voi yhdistää eri sosiaalisen median kanavat yhteen ja saada niille lisänäkyvyyttä Buzzaarin ja hakukoneiden kautta. Tässä artikkelissa kuvataan kuinka tämä yrityksen oma orgaaninen näkyvyys voidaan moninkertaistaa tuomalla yritykset yhteen ja laajentamalla yhteistä verkostoa ohi domain-rajojen, eli yritysten kotisivuille ja muihin kanaviin. Buzzaarin tuomat kanavat voidaan jaotella kahteen: Buzzaarin ja yhteistyökumppanien kanavat sekä yritysten omat kanavat. Yrityksen perusnäkyvyys saavutetaan orgaanisen hakukonenäkyvyyden ja yrityksen omien some-jakojen kautta. Kuvitellaan, että yksi yritys saa hakukoneiden kautta 100 näyttöä päivittäin omalle Buzzaar-sivustolleen. Tämän lisäksi hän voi jakaa Buzzaar sisältöä omiin kanaviin joko linkkien tai Buzzaar liitännäisten (pluginien, näistä kerrotaan myöhemmin kun ne on julkaistu) kautta, joista voisi tulla esim. 200 näyttöä lisää, eli yhteensä 300. Täten 100 yksittäistä yritystä voi tuottaa 30 000 näyttöä yhteensä. Tässä vaiheessa tulee mukaan verkoston hyöty. Koska Buzzaar kytkee yritykset mm. sijainnin ja toimialan mukaan, niin on hyvin todennäköistä että yksi tulija eksyy lisäksi kahdelle muulle sivulle: per yritys meillä onkin keskimäärin 900 näyttöä (eli lähes 10*näkyvyys verrattuna alkuperäiseen hakukoneliikenteeseen, joka sekin olisi jäänyt saamatta ilman Buzzaaria). Luvut tässä on luonnollisesti hatusta vedetty, mutta antaa kuvaa verkoston ja eri toimenpiteiden voimasta, jos yritykset lyö olemassaolevat voimavarat yhteen.

 

Buzzaarin tuomat lisäkanavat

Tämän yritysten itse tuottaman kävijäliikenteen lisäksi Buzzaarilla on käytössä omat sosiaalisen median kanavat, johon teemme nostoja parhaista sisällöistä, joita yrityksemme tuottavat. Täten voimme keskitetysti jakaa yhteisöllemme heitä kiinnostavaa sisältöä ja saada yrityksille lisää ilmaista näkyvyyttä. Samoin järjestämme aika-ajoin kampanjoita, joihin yrityksemme voivat osallistua yhdessä — tällaisia voisi olla vaikkapa äitienpäivän lahjavinkit, pääsiäistapahtumat tai vaikka joulukalenteri missä jaetaan yritysten lahjoittamia palkintoja. Yhdistettynä yritysten omaan tuottamaan kävijäliikenteeseen, uskomme että pystymme merkittävästi kasvattamaan yrityksen näkyvyyttä kohderyhmässään. Olemme tuomassa myöhemmin mukaan myös kolmatta liikenteen lähdettä, eli kumppanimedioita, mutta koska näitä on toistaiseksi vain yksi niin jätämme tämän tarkemman kuvauksen myöhempään vaiheeseen.

 

Kuluttajat mukaan!

Jotta verkosto olisi täydellinen, emme myöskään unohda itse kuluttajia ja heidän kytkemistä mukaan verkostoon. Buzzaar tarjoaa jo alusta asti kuluttajille mahdollisuuden kirjautua palveluun Facebook-tunnuksillaan ja niiden avulla arvostella ja seurata yrityksiä. Yrityksen seuraajat saavat automaattisesti sähköposti-ilmoituksen aina kun yritys on lisännyt sisältöä ja jatkossa kehitämme myös omaa “seinää” kuluttajille, josta he näkevät kaikkien seuraamiensa yritysten sisällön samaan tapaan kuin Facebookissa. Toisin kuin Facebook, me emme rajoita seuraajien yrityksiltä saamaa sisältömäärää, eli halutessaan yritys voi käyttää Buzzaaria kanta-asiakaskommunikointiin ja mahdollisesti antaa omille seuraajille tiettyjä tarjouksia mm. markkinapaikassa.

Tags: